Fogynék, ha tudnék

A nagy fogyókúrás láznak két szezonja van: nyár vége és tél vége. Télen az ünnepek alatt felszaladt feleslegtől akar mindenki megszabadulni, nyáron pedig a nyaralás okozta zsírpárnákat igyekszünk ledolgozni. Legalábbis ez a tendencia. Ám szerény véleményem szerint nem karácsonytól szilveszterig, hanem szilvesztertől karácsonyig hízunk el, no de ez már más téma.

Ebben a bejegyzésben összeszedtem néhány olyan dolgot, ami tuti biztos, hogy a fogyást akadályozó tényezők listáját bővíti.

1. Ész nélküli kardió

Ha nem fordítasz hangsúlyt arra, hogy izmot építs, csak a kardiógépet gyűröd, akkor nem fogsz fogyni. Vagy fogsz, de jól kinézni biztosan nem. Ha van egy alap izomzatod, annak a fenntartása egyrészt kalóriaigényes, tehát többet ehetsz a nélkül, hogy híznál, másrészt az határozza meg a tested alakját és nem a futópadon eltöltött idő. Az sem segít, hogy mivel a diéta mellett alapból alacsony a kalóriabeviteled, a kardiónak köszönhetően izmot veszítesz, ilyenkor pedig leáll a zsírvesztés is és borzasztóan elgyengülsz. A súlyzós edzések mellé beiktatott areob vagy intervall edzések sokkal célravezetőbbek.

2. Lelassítod a saját anyagcseréd

Ha nem eszel, csak 2-3 alkalommal egy nap, akkor az anyagcseréd lelassul. A fogyás egyik kulcsa az, hogy folyamatosan pakolod meg a tested “kazánját” tápanyagokkal, ami ettől pörögni fog, hatékonyan használ fel mindent, amit beviszel és hozzá is fog nyúlni ahhoz, amit elraktároztál. Tehát a zsírhoz. Ha koplalsz, kevésszer eszel, vagy kevésszer sokat, akkor pont az ellenkezőjét éred el.

3. Átver a marketing

Light? Csökkentett zsír/szénhidráttartalmú? Diabetikus? Glutén/laktóz/szénhidrátmentes? Bio? Fitnesz? Akkor biztos jó lesz. Pontosabban biztos, hogy nem. Személy szerint is ismerek olyanokat, akik ették a kis csirke-rizst, aztán a salit leöntötték hozzá light majonézzel. Reggelire ettek egy szénhidrátcsökkentett szilvásbuktát, estére meg toltál a 0,1%-os gyümölcsjoghurtot… És nap közben jöhetett a diabetikus nápolyi, mert olyan jól esett valamit rágcsálni.  Ez elég király így, ha tömegelsz, de ha fogyni akarsz, az ilyen fél és negyed megoldásokkal nem mész semmire. Azok az ismerőseim sem fogytak, akik ennek bedőltek. Egy dekát sem. Amint azonban átírtam a kis étrendjüket és kikerültek ezek az igen jól marketingelt, ám elvakító megoldások, egyből beindult a várt zsírvesztés.

4. Megelőzöd önmagad

Te mindent tudsz. Tudod, miből, mikor, mennyit, azt meg főleg tudod, hogy kemény vagy, mint a Tarzan sarka. Egyből sótlan csirke, brokkoli, a legdurvább zsírégető és nulla CH. Aztán peregnek is le rólad a kilók. Egy hónapig. De még ott az a makacs 5 kg, amit még azért ledobnál, de már nem tudsz mit csinálni. Nem megy, ragaszkodik hozzád. Miért? Mert a végéről kezdted a diétát és egyszerűen nem tudsz már min megszorítást tenni. Ha viszont folyamatosan csökkentenéd a tápanyag és kalóriabeviteled, más lenne a helyzet, hiszen nem egy hirtelen sokkban részesítenéd magad, hanem egy ésszerű tervet folytatnál, amit a tested követni tud. És még hatékonyabb is lesz a diétád.

5. Zöldség, tejtermék, gyümölcs…

A tejtermékek közül a cottage cheesen és a sovány túrón kívül más tejtermék nem fér bele a diétba. Valamiért elterjedt az a nézet, hogy a tejtermékek egészségesek és fogyasztásuk nagyon is ajánlott. Azonban a laktóz feldolgozása egyre több ember számára probléma, a tejzsír nem a legkirályabb dolog, a hasznos tápanyagok pedig szinte kivesztek a feldolgozott tejtermékekből. A gyümölcs viszont valóban egészséges és rostgazdag, de fruktóztartalma miatt diétában való használata kizárt. Tökéletes rostforrások azonban a zöldségek, de ott is vigyázni kell. Lehet, hogy a sikered útjában a borsó és a sárgarépa édeskettőse áll, esetleg egy  kis (bár gabona, de zöldségként felfogott) kukoricával megspékelve.

Ha érdekel, mi állhat még a fogyásod útjába, amiről meggyőződésed, hogy tök jó, akkor jelezzétek, van még miről írnom.

Tóth Szandi

Tóth Szandi

Tóth Szandi vagyok, 23 éves, a dunaújvárosi Decathlon csapat tagja, a vasak megszállottja. 20 éves voltam, amikor eldöntöttem két dolgot:... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​