A méret a lényeg?

„Az új mindig jobb”, szól Barney Stinson örök érvényű közhelye. Valóban így van ez? A kerékpározás műszaki háttere, mint a technikai sportoknál általában, szinte követhetetlen dinamikával fejlődik. Szinte napi rendszerességgel kelnek életre vadonatúj szabványok, a fórumokon és a közösségi média üzenőfalain pedig vérre menő viták indulnak ezek létjogosultságáról.

Boost papucsszélesség, metrikus rugóstagok, 35 mm-es kormánybefogó… Sok ilyennek voltunk már szemtanúi, nem is kell messze menni hozzá. 2007-ben még mindig fórumtéma volt a 31,8 mm átmérőjű kormánybefogó, ma pedig már megmosolyogjuk, ha egy komoly(nak tűnő) gépen nem ilyet látunk.

A fent említett év nem csak ebből a szempontból érdekes számunkra, tekintsünk hát vissza, mik történtek. Egy Kirk Pacenti névre hallgató amerikai úriember, (aki nem mellesleg előzőleg olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Keith Bontrager) megunta, hogy egy modern geometriájú, felfüggesztéssel rendelkező vázba sehogy sem tudta értelmesen belepasszírozni a 29 hüvelykes kerekeket. Pár évvel azelőtt, a 29-esek hőskorában még voltaképp felhízlalt 26-os vázakba rakták ezeket, lerövidítve a rugóutat, és felborítva a csőszögeket… az így kapott kerékpárok kezelhetősége, nos, hagyott maga után kívánnivalót. 🙂

DSC_0080A spanyol viaszt nem neki kellett feltalálnia, csak a szomszédos Európába átnézni ihletért. A 650b méretezésű kerék (ami ugyanaz, mint a 27,5 inch, csak metrikus mértékegységgel leírva), már évtizedek óta forgalomban volt, főleg városi kerékpárokon, viszont modern hegyikerékpárra ő adaptálta először.

A célközönség megosztottsága várható volt, az áttörést pedig a 2012-es évben Nino Schurter dél-afrikai világbajnoki győzelme hozta meg, az új kerékméretet használva. A többi már történelem…
De valóban szükségünk van nagyobb kerekekre? És ha igen, miért kellett három évtized a váltáshoz?

DSC_0089Újabb időutazáson vagyunk, ezúttal a hetvenes évek Amerikájában. California, Marin County. A hippik nem bírnak magukkal. Gary Fisher, Charlie Kelly, Tom Ritchey… csak pár név a nagy öregek közül, melyek mai füllel is ismerősen csengenek. Újra és újra feltolják átalakított, ballonos gumival szerelt Schwinnjeiket a Mount Tamalpais murvás útjain, hogy aztán nyaktörő sebességgel száguldjanak le, jobbik esetben a nyeregben maradva. Ezekből a gyökerekből születik meg az, amit ma mountain bike-ként ismerünk.


Ekkoriban az említett, cruiser típusú kerékpárok 26 hüvelykes kerékkel voltak szerelve. A későbbi hegyikerékpárok nem azért örökölték e méretet, mert ez volt a legjobb, hanem mert egy elérhető, elterjedt szabványról beszélünk. Természetesen, megvannak az előnyei, hiszen a kis átmérő miatt nagyon erős kerék építhető erre a szabványra, nagy oldalirányú merevséggel, kis súllyal. Zúzós szakágakban, mint a downhill, máig van létjogosultsága. Melyek viszont a hátrányok? Nézzünk egy példát: aki tolt már raklapok mozgatására alkalmas „békát”, az tudja, hogy elég egy véletlenül a földre esett kábelkötegelő és a tonnás súlyok megmozgatására képes jószág öklömnyi méretű első kerekei azonnal megakadnak benne, míg a nagyok, ha húzzuk, még átgördülnek felette..

Kis átmérő=nagyobb gördülési ellenállás=nagyobb lendületvesztés egyenetlenségek esetén. Ha pedig elvész a lendület, saját erőnkkel kell pótolni azt. A nagyobb, 29-es kerekekre épülő vasak pedig az utóbbi években kezdtek csak beérni, mondhatni, a 27,5-ös forradalom nyomdokvizén.
A köztes méret tehát amellett, hogy jobban tartja a lendületet a 26-osnál, kevésbé rázós haladást tesz lehetővé, és fordulékonyabb is, mint a nagyobb tesó, illetve oldalirányú merevsége is elfogadható marad.

DSC_0072Áruházainkban a tavalyi évig az eltűnt 29-es mellett a 26-os méret képviseltette magát hegyikerékpáros választékunkban. Először tavaly októberben találkoztam személyesen az annyira már nem is új méretezéssel, mikor Franciaországban vendégeskedtem, ahol termékmenedzsereink bemutatták az új kollekciót. Jómagam, mint aki világéletében 26-ost hajtott, a szkeptikusok homlokráncolásával nézegettem kerékpárjaink felcímkézetlen, 27.5-ös kerekű prototípusait. Valóban ennyit jelentene az a másfél hüvelyk különbség? Az Esterel ősmasszívum vulkanikus, porfír-sziklás ösvényein megkaptam a választ.

Hiszen ez nem ráz! Saját, 26-os össztelósom nyergében megbocsátóbb talajon is érzem a döcögést, akárhogy is próbál a rugóstag simítani. De a merev farú gépek, amiket első körben tesztelésre adtak, addig nem tapasztalt kezességgel kapaszkodtak fel a meredek sziklakerteken. A kitettebb kanyarokban sem éreztem, hogy ki fogok esni az útról, ha nem lassítok. Remek tapadást tapasztaltam, ami a nagyobb érintkező felület miatt nem is annyira meglepő. Az all mountain kerékpárok teszteléséhez érve 5 perc sem kellett ahhoz, hogy eldöntsem, amint lehet, szabadulok a jelenlegi vázamtól-kerekemtől…DSC_0085Kinek is ajánlom hát ezt a nem is olyan új szabványt?
Kezdőknek egyértelműen, hiszen kerékpárkezelési hiányosságaikat remekül kompenzálja a nagyobb kerék, mondhatni, kilapítja a tanulási görbét. Haladó hegyi harcosok pedig többet ki tudnak hozni meglévő tudásukból, ami pedig szintén nem elhanyagolandó, a 26-osok rohamléptekkel veszítenek értékükből, ha eladásra kerülne a sor…

Akinek pedig valóban a méret a lényeg, egyre terjednek a 27.5+ méretezésű gumik, fatbike-okat idéző ballonossággal…


Nagy Gábor

Nagy Gábor

Gyermekkoromban megérintett a forgó kerekek giroszkópikus hatása , a kétezres évek közepe óta pedig inkább életmódnak tekintem a bringákhoz fűződő... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​