200-as pulzus, 4 taktus

Belecsöppenünk a spártai dagonyába és markánsan törünk ki a füstfelhők mögül, felvesszük a saját tempónkat. Várjuk a váratlant, az akadályokat, amelyek nem feltétlen jelentenek szusszanást egy hegymenet után, hiába veszünk vissza a tempóból, mégis emelkedik a szívverésünk száma. Vajon mivel találjuk magunkat szembe az első kilométerek után?

Legtöbbször csak bemelegítő vagy felkészítő akadályok színesítik a festői terepet, szénabálákon kell átszökkenni, vagy különböző, fából készült akadályokon kúszni, mászni, bújni. Ezek teljesítése igen egyszerű, csak akkor bosszantó, ha feltorlódik előtted a sor és te haladnál. Ilyenkor agresszívan előre kell törni, illetve beállni előre a rajtnál, de csak akkor, ha tudsz tempót diktálni. A gyorsabbat el kell engedni itt is. Ezek után haladás tovább.

Kétféle akadály jöhet: a kötelezően teljesítendő és a nem kötelező. A kötelezőknél akárhányszor próbálkozhatsz, nem válthatod ki büntetéssel. A nem kötelező akadályokat muszáj legalább egyszer megpróbálnod, ha nem sikerül, kiválthatod büntetéssel. A következő kötelező akadályok várhatnak, amelyek nem válthatók ki büntetéssel:

           Gumicipelés
           Homokzsákcipelés
           Egyéb tárgyak cipelése
           Fém-, beton- vagy egyéb anyagú nehezék húzása a földön
           Szögesdrót alatti kúszás
           Vizesárok és sár
           Tűz
           Egyéb

Az összes többit ki lehet váltani a büntetéssel. De vajon mi ez a büntetés? Emlékezhetünk a tesiórákon gyűlölt bizonyos négyütemű fekvőtámaszra, nemzetközi nyelven „burpee”-re. Ebből kell összesen harmincat lenyomni, ami megterhelőbb tud lenni, mint egy hegymenet és amelyeket önkéntesek számolnak és ellenőrznek, hogy szabályosan van-e végrehajtva. Nagyon sok időt veszíthetünk itt, akár 3-4 percig is szenvedhetünk vele, és teljesen kifacsar.

minyandro3Néhány akadály, amely emlékezetes és említésre méltó a versenyekről: Vannak technikásabb, fizikailag nem annyira megerőltető akadályok, amelyek inkább ügyességet igényelnek. Ilyen például a gerendán való egyensúlyozás vagy a dárdahajítás. A szögesdrót alatt való kúszást nem lehet kikerülni, végig kell nyomni, akármennyire fáj.

Nagyon sok vizes akadály lehet, ezek előtt én soha nem torpanok meg. Nem szabad azon agyalni, hogy vizes leszek és nagyon hideg a víz. Az Eplényi Superen a 10-12. km után egy gyönyörű szép 4 fokos tó várt ránk. A felhevült testedet egyszerre több száz tű szurkálja és hirtelen lezsibbad mindened, levegőért kapkodsz, szinte sokkot kapsz. Igazán felemelő az az érzés úszás után, amikor kivonszolod magad a partra, felállsz, tovább futsz és már nem érzel fájdalmat. Rengeteg kavics vár a víz alatt arra, hogy felsértse a bőrünket. Minél gyorsabban kúszunk át, annál több sebet szerzünk, de ezt majd úgyis csak a finis után vesszük észre. A kötélmászás nem nagy dolog … mondanám, ha nem vízből kéne nekiugrani. Teljesen sáros, vizes, csúszós, itt bizony nagyon erős fogás szükséges, és edzett hátizom. Kell a hát, kell az alkar!

Számomra a legkegyetlenebb feladat a zsákcipelés. Általában 10–20 méter közötti szintkülönbségen 20–30 kilós zsákot kell a csúszós, sáros talajon körülbelül 500 méteres távon elcipelni A-ból A-ba. Tehát van lejtős szakasz. Elkerülhetetlen. Keresem mindig a fogást, hogyan jobb felvinni. Az ölemben, vállon, bicepszből markolva. Itt a legnagyobb nehézség az egyensúly megtartása. Ugyanakkor a derék hatalmas terhelést kap, tényleg egekben a pulzus. Ennél az akadálynál érzem azt, hogy egyet előre, kettőt hátra. Tehát vannak olyan akadályok, amelyeknél, ha eredményesen, tempósan akarunk teljesíteni,mindent bele kell adni és nem foglalkozni azzal, hogy mi várhat még ránk.

Mindig az aktuális feladatra kell koncentrálni, és mikor odaérsz, nem gondolkozni, hanem csinálni. Ha a futás nagyon fájt és nagyon rosszulesett a hegymenet, akkor az akadályok után jól fog esni, hogy csak „futni” kell. Hősként tápászkodsz fel.

Minya Gergő

Minya Gergő

Lépjünk ki a komfortzónánkból! Ez a spártai akadályfutás célja. Visszatekintve a sportkarrieremre, volt, ami megalapozza az állóképességem. Versenyszerűen futballoztam, atletizáltam.... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​