Telepíti a frissítést?

Valljuk be, szeretünk bütykölni. Előbb-utóbb le kell cserélni valamelyik alkatrészünk. Vagy mert elkopott, vagy mert elavult, esetleg az igényeink, képességeink változtak olyan irányba, hogy módosítás szükséges a gépen. Nem vagyok ez alól kivétel magam sem. A következő sorokban azokat az újonnan felszerelt alkatrészeimet vesézem ki, melyek az utóbbi hónapokban kerültek gépemre, remélve, hogy segítséget tudok nyújtani ezzel saját fejlesztéseitekhez.

DSC_0042

Adott egy össztelós, 120 mm-t mozgó gép, 67.5 fokos fejcsőszöggel, rövid láncvillával, az all mountain kerékpárok alsó szegmenséből. Az eredeti vezérlőpult a következőképp nézett ki: 110 milliméteres kormányszár, 640-es kormányszélességgel. Mászáshoz, mondhatni, ideális, hiszen testsúlyunk az első kerékre nehezedik, meredek részeken sem emelgeti az orrát a gép. Lejtőzésnél viszont az életemért küzdöttem, ha jó tempóban szerettem volna teljesíteni a felfüggesztés által lehetővé tett pályákat. Kapóra jött, hogy az idei évtől polcainkra került egy 60 millis stucni, és 720-as kormány… azonnal ráharaptam. Érdekes módon, nem érzem, hogy a mászási teljesítmény csorbult volna, sőt, a szélesebb fogásnak köszönhetően jobban kapok levegőt, és kitett utakon kapaszkodva is biztosabb a haladás. Lejtőzésnél egyértelműen kijött az eredmény: a rövid kormányszár miatt könnyebb hátra helyezni a testsúlyt, és a kormányzás is direktebb lett, a széles kormány pedig elegendő erőkart ad a nagy sebességnél történő, „testből” kanyarodásokhoz. Így akár varacskosabb DH pályákra is már bátran merészkedem. Az új összeállításhoz természetesen markolat is dukál, melyekből kizárólag a csavaros változatokban bízok, az örök érvényű fekete színben. 🙂

DSC_0045

Nyereg is kellett a lóra, mivel egy szerencsétlen baleset után konstatáltam, hogy a pálcák megadták magukat. Pótlásnak egyelőre egyszerűen átraktam rá országútim bejáratott ülőalkalmatosságát, mely itt is ugyanolyan komfortot nyújt – persze szigorúan zselépárnás bibshorttal a kopásálló, montis short alatt. Ha lesz is helyette másik, kizárólag középen kivágott verzió jöhet szóba, kényes alfelem máson nem érzi jól magát.

Lejjebb haladunk a gépen, egészen a pedálig. Ezt új cipővel hajtom, melynek talpa alkalmas a „hajthatatlan” részeken történő áttolásra, túracipőket idéző talpa biztos tapadást biztosít sáros talajon is. Ehhez a Shimano PD-M424 pedált választottam, mely nem csak ellátja a rögzítés funkcióját, hanem nagy, kompozit taposókerete révén plusz támaszt tud nyújtani, nem csak a lágyabb talpú cipőknek. Használjuk körültekintően ezt a modellt, a keret nem szereti az „alacsony középrésszel sziklakerten beletekerünk” kombinációt, lekoppanások esetén számoljunk ennek a nyomaival. Szerencsére anyagából fakadóan inkább kenődik, mint reped, így valószínűleg inkább elfogy majd idővel, mintsem hogy eltörjön. Létezik fémkeretes változata is, ha a súly nem szempont… nálam inkább az ár döntött.

Végül, de nem utolsó sorban jöjjenek az abroncsok. Nem szeretek betonra fújt gumival közlekedni, a Mecsek viszont nem egy megbocsátó terep. A sokadik felütéses defekt után egy megoldás jöhetett csak szóba: tömlő nélkülivé varázsolni a rendszert.

Erre szintén egy idei évtől elérhető termék nyújtotta a megoldást. A Joes No-Flats átalakító szettben megtaláljuk az öntapadó felniszalagot, erre egy plusz gumiszalagot, melyet DSC_0003felnink szélességéhez igazíthatunk, egy pár, kivehető magos szelepet, pót-maggal, illetve a kulcsfontosságú folyadékot, mely a tökéletes zárásért, illetve a defektek kitömítéséért felel. Az eredmény: ugyanolyan nyomás mellett kisebb gördülési ellenállás, alacsonyabb nyomás mellett nincs felütéses defekt-veszély, valamint pár megspórolt gramm.
A készlet talán első ránézésre nem olcsó, de ha belegondolunk, ugyanennyit, sőt, többet is elköltünk köpenyeink élettartalma alatt belsőkre, és akkor még nem számoltuk az érzést, mikor kedvenc lejtőnk közepén megérezzünk, hogy defekt miatt üt a felni…

Egyelőre eddig jutottam az átszabással, de a haladás természetesen nem áll meg. A tervek megvannak a kerékpár többi részére is. Majd ahogy az sokaknál lenni szokott:  előbb-utóbb a teljes felszerelés átkerül egy másik vázra… de ne rohanjunk ennyire előre. 🙂

Remélem, sikerült ötletekkel szolgálnom, a felsorolt termékeket pedig megtaláljátok  áruházaink  polcain, vagy a webáruházban. Ha pedig van, amit máshogy, másként csinálnátok, vagy egyedi ötleteitek vannak, osszátok meg a kommentekben!



Nagy Gábor

Nagy Gábor

Gyermekkoromban megérintett a forgó kerekek giroszkópikus hatása , a kétezres évek közepe óta pedig inkább életmódnak tekintem a bringákhoz fűződő... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​