Nyár van, szálkásíts! Vagy mégsem?

Ha végre itt a nyár és meleg az idő, akkor két féle embertípussal találkozhatunk. Az egyik az igazi pancsoló kislány, aki a már jó előre "lediétázott", strandfazon testét pihenteti a strandon. A másik a pánikoló, akinek eszébe jutott, hogy két hete van leadni tizenöt kilót nyaralásig. No de hol az a bizonyos harmadik embertípus...?

… aki tömegel. Mert hiába van nyár és hiába divat, hogy ilyenkor okvetlen diétáznunk kell, számtalan érv szól amellett, hogy ideje izmot építeni!

Ilyen indokok szólaltak meg az én fejemben is. Februártól számítva már -9 kg-nál jártam, amikor arra gondoltam, hogy ideje ezt abbahagyni. A szálkásítás (és ezt a szót csak akkor használjuk, ha már egy izmos fizikumról szeretnénk leküzdeni a zsírt diétával és edzéssel, másképp puszta fogyásról beszélünk) egy idő után minden szempontból kiéget.  Elfáradsz fizikailag, lelkileg és nem titok, hogy elfárad a  pénztárcád is. Egyszer csak azt veszed észre, hogy elégedetlen vagy. Én legalábbis az voltam. Kockás hassal és eres karral. Amire vágytam még a téli malacjelmezemben, hirtelen pont az lett a hiszti tárgya. Jó-jó,  vékony vagyok, de sokkal izmosabb szeretnék lenni. Márpedig ez a tilápia-zöldség-heti 8 edzés kombináció mellett esélytelen, hiszen az izomépítés kalória-deficit mellett lehetetlen. Meg kellett találni – és kell ma is, mert még nem győztem a genetika felett – azt a tápanyag és kalóriaarányt, ami mellett még nem zsírosodom, de már tudok gyarapodni.

Aki egy hosszú diéta után így dönt, készüljön az érzelmi sokkra, mert hamar változik a testösszetétel és ehhez még csak nem is kell islert enni vajaskiflivel. A test ilyenkor úgy köti meg a vizet és a zsírt, mintha valami evolúciós katasztrófára készülne. Nem lesz annyira éles a tónusa, inkább sokkal kerekebb. Pár dolgot azért fel kell áldozni a sportos izomzat oltárán.

Toth-Szandi_sportosÉs miért is kiváló erre a nyár? Egyrészt, mert kegyetlen meleg van. Ilyen kánikulában  például nem kell beöltözni és  20 percet bemelegíteni ahhoz, hogy óvjuk az ízületeket, izmokat. Persze az edzés előtti gimnasztikát és kardiót elhagyni így sem szabad, de tény (és ezt már sokaktól hallottam), hogy ízületi fájdalmak és izomsérülések elkerülése szempontjából hasznos szezon a nyár. Ha már meleg: ilyenkor kardiózni elég kellemetlen. Sokat kell inni! Ez amúgy is sokkal könnyebb ezekben a hónapokban és aki folyamatosan hidratált állapotban van, az könnyebben is fejlődik a mozgásában.

Ennyit a szakmáról. És most legyünk őszinték: ilyenkor nyáron azért jól esik néha egy fagyi, vagy egy hideg sör. Sőt, kettő. Csak az arányt kell megtalálni.

A legnagyobb hiba ugyanis azt gondolni, hogy a nyár a dorbézolás ideje és ilyenkor válogatás nélkül lehet enni-inni mindent. Ezzel sutba is vágjuk egész eddigi munkánkat, de legalábbis két lépést teszünk hátra. Szóval csak mértékletesen!

Ugye mindenki edz nyáron is? 😉

Akit érdekel ez vagy más fitnesz téma, esetleg kérdése merülne fel, az kérem, jelezze kommentben vagy írjon e-mail címünkre. Minden felvetésre válaszolok!

Tóth Szandi

Tóth Szandi

Tóth Szandi vagyok, 23 éves, a dunaújvárosi Decathlon csapat tagja, a vasak megszállottja. 20 éves voltam, amikor eldöntöttem két dolgot:... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​