Egy mítoszrombolós poszt

Arra gondoltam, hogy mielőtt komolyabban belevágnék a nagy hogyanok részletezésébe, még az elején, egyszer s mindenkorra tisztázok néhány igen gyakori tévhitet, amik még mindig élnek az emberek fejében, holott valóságalapjuk aligha van.

Mítosz 1. – A felfújt izom és „nemlétező” erő       

„Pff, az a srác tuti csak fel van fújva, az nem valódi izom, ekkora nem lehet senki csak úgy, és még biztos gyenge is, nagyapám a kisujján pörgetve hordta a 100 kg-s cementeszsákot, ez itt meg biztos összerogyna alatta”

A fenti két badarságot külön-külön is sokszor hallani, így, együtt viszont még gyakoribb az előfordulása. Persze senki nagyapjának a fizikai teljesítőképességét nem kérdőjelezem meg, bár a bátor felvetés, miszerint a látványos izomzat semmiképp sem jár látványos erővel, azért elég meredek.

A felfújt izom pedig már önmagában lehetetlen. Az izom a legegyszerűbb megfogalmazásban hús. Felfújni levegővel szoktak belülről üreges dolgokat. Ebből következik, hogy az izmot nem lehet felfújt, méretének növekedéséhez kettő dolog szükséges: szabályos, következetes edzésmunka, melynek következtében a stimulált izomnak tápanyagra van szüksége a regenerálódáshoz, növekedéshez + minőségi tápanyag a megdolgoztatott, kiéheztetett izmoknak. Héliumra a Mischelin babának van szüksége, ő viszont valóban nem vetekedhet nagyapóval és a cementeszsákokkal.

Mítosz 2. – Fogyás következtében a zsírból izom lesz

Fiziológiai szempontból lehetetlen, pedig olyan sokszor hallani, hogy „még alig kezdtem el edzeni, de már érzem, hogy a hájból lassan izom lesz”. Ami valójában történik, az az, hogy a diéta és az edzés hatására egyrészt csökken a testzsírszázalékunk, mert kalóriadefficit alakul ki és a test hozzányúl a zsírraktárainkhoz, hogy biztosítani tudja az energiaszükségletét. Másrészt az edzésnek köszönhetően még diéta alatt is fejlődik az izomzatunk. Tehát csökkennek, majd elég kitartás mellett el is tűnnek a zsírpárnák, alattuk pedig láthatóvá válik az eddig elfedett és idő közben kidolgozott(abb)á vált izomzat.

Mítosz 3. – „Este hat után nem eszem, mert diétázom”

3_6-utan-etkezni

A fogyás egyik alapfeltétele a megfelelő mennyiségű és minőségű ételek mellett az, hogy rendszeres legyen a táplálékbevitel. Kis adagok fogyasztása 3-4 óránként folyamatos tápanyagbevitelt biztosít, valamint pörgésben tartja az anyagcserét. Aki hat után már nem eszik, de cserébe lefekszik aludni tizenegy-éjfél körül, majd másnap reggel hétkor megreggelizik, az nem a fogyását segítette elő, hanem ügyesen csinált magának egy 14 órán át tartó tápanyaghiányos állapotot, melynek következtében lelassul a zsírvesztés.

Mítosz 4. – Azok a gyúrós porok…

A táplálékkiegészítőket övező rémtörténetek és félreértések külön blogbejegyzést is megérnének, de igyekszem tömören meghatározni a szerepüket. Ezek olyan kulcsfontosságú élelmiszeripari készítmények, amelyek kiváló minőségű tápanyagokat tartalmaznak, legyen szó akár egy fehérjéről, akár egy vitaminról vagy aminosavról. Csodára nem képesek, csak segítenek az edzés és a táplálkozás kettőséből kihozni a maximumot. Fontosak, mert normál táplálkozásból lehetetlenség (mind anyagilag, mind fizikailag) bevinni a sportolóknak szükséges tápanyagmennyiséget. Ártani önmagukban nem ártanak, mellékhatásaik azonban lehetnek. Ilyen mellékhatás például egy emésztőrendszeri probléma, ha egy laktózérzékeny fogyaszt tejsavófehérjét vagy egy rosszullét egy edzés előtti energizálótól, ha olyan ember fogyasztja, aki nem bírja a koffeint alapból sem. Ezek egyéni toleranciától függnek, bár ha belegondolunk, a földimogyoró is nagyon finom és egészséges, mégis súlyos tüneteket okozhat egy allergiás személynél…

Egy szó, mint száz, a piacon kapható táplálékkiegészítők még az átlag élelmiszerek ellenőrzésénél is szigorúbb teszteket kapnak, így maximálisan biztonságosak, hasznosak, legálisak és senkinek nem lesz tőlük sem természetellenes izomzata, sem megváltozott személyisége, de még három füle sem.

Mítosz 5.- Vigyázz, túl izmos leszel!

Ez főleg a lányok problémája szokott lenni. Nem fogyasztanak táplálékkiegészítőt az edzések mellett, mert félnek, hogy túl izmosak lesznek, vagy csak a kardiógépeket gyűrik, mert ha súlyzóznak is, akkor óriási izomtömegre tesznek szert. Az előbbit már a 4. mítosznál megcáfoltam, utóbbi viszont igényel egy kis magyarázatot. Aki makacsul kardiózik, az lehet, hogy fog zsírt veszíteni, de mivel olyan komoly izommunka nem történik pl. az ellipszis tréneren, amelynek alakformáló hatása lenne, ezért elképzelhető, hogy a súlyok és terheléses gépek használata nélkül csak egy vékonyabb, de tónustalan test lesz a végeredmény. Ha viszont a kettő együtt jár, akkor lehet számítani a kockás hasra, feszes combokra és gömbölyű vállakra, ám az izomépítés folyamata hosszú. Sokkal nehezebb izmot építeni, mint zsírt leadni, ráadásul a lányok itt hormonális hátránnyal is indulnak a srácokhoz képest. A nemi különbségek tovább lassítják az izomépítés amúgy sem gyors folyamatát, így nem kell félni attól, hogy valaki túl izmos lesz hirtelen, amíg pont nem néz oda. J

Ha tetszett ez az ötös lista és van még olyan félreértés a témában, amit szeretnétek, hogy a helyére tegyek, írjatok bátran! Tisztán látni jó.

Tóth Szandi

Tóth Szandi

Tóth Szandi vagyok, 23 éves, a dunaújvárosi Decathlon csapat tagja, a vasak megszállottja. 20 éves voltam, amikor eldöntöttem két dolgot:... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​