Csapjunk a súlyzók közé! – I. tervezés

A testépítés, akármilyen szinten űzzük is, komoly energiabefeketetést jelent. Mindegy, hogy csak néhány kg zsír leadásáról vagy egy versenydiétáról van szó; nem számít, hogy 2-3 kg izmot akarunk felszedni, vagy óriási masszát pakolni magunkra, a kulcs ugyanaz: tervezés. Érdemes azzal kezdeni a felkészülést, hogy meghatározzuk a célt. Tévhit, hogy izomtömeget növelni és szálkásítani lehet egyszerre, tehát választani kell, hogy mi éppen a prioritás.

A testépítés, akármilyen szinten  űzzük is, komoly energiabefeketetést jelent. Mindegy, hogy csak  néhány kg zsír leadásáról vagy egy versenydiétáról van szó; nem számít, hogy 2-3 kg izmot akarunk felszedni, vagy óriási masszát pakolni magunkra, a kulcs ugyanaz: tervezés.

Érdemes azzal kezdeni a felkészülést, hogy meghatározzuk a célt. Tévhit, hogy izomtömeget növelni  és szálkásítani lehet egyszerre, tehát választani kell, hogy mi éppen a prioritás.  Általában itt rontják el az emberek, hiszen mindent egyszerre akarnak és minél gyorsabban, azonban ez fiziológiai szempontból nem lehetséges. Természetesen egy kezdő számára mindenfajta mozgás új lesz, amit az edzőteremben végez, ezért attól nem kell félni, hogy egy fogyni vágyó egy gramm izomra sem tesz szert a diéta idején, viszont nem ekkor kell számítani a látványos izomzat vagy a gömbölyded idomok kialakulására. Ez természetesen fordítva is igaz: egy tiszta étrend és tudatosan összerakott edzésterv mellett felesleges kilóinkból is fog eltűnni néhány még tömegelés alatt is, csak hosszabb idő kell hozzá és nem olyan radikálisan, mintha a konkrét cél a zsírvesztés lenne az adott időszakban.

Ha eldöntöttük és megértettük, mit és miért szeretnénk csinálni, a következő lépés az edzésterv és az étrend kialakítása. Egyik a másik nélkül eredménytelen. Nem mondom, hogy teljesen hatástalan, mert a közérzet és a fittség már csak az egyik betartása mellett is javul, de valljuk be, ha szeretnénk, hogy a munkánknak szemmel látható és érezhető eredménye legyen, mindkettőre maximális figyelmet kell fordítani. Monjdák, hogy ez a sport 70% táplálkozás, 30% edzés, de én azt vallom, 100-100%-on kell gyakorolni mindkettőt.

2. Eat-train-live-sleep-repeat

Az étrend és az edzésterv kialakításához is több tényezőt fontos számbavenni, ezeknek legalább 2-2 önálló bejegyzést fogok szentelni a közeljövőben. Mérlegelni kell egyéni tápanyagszükségletünket, genetikánkat, egészségügyi állapotunkat, életstílusunkat, anyagi helyzetünket, szabadidőnk mennyiségét, de még a konyhánk felszereltségét is.

Miután a főbb pillérek megvannak: célunk meghatározása, étrend, edézsterv, jöhetnek a kiegészítők, amik nem kevésbé fontosak, mint a fentiek, ám ha spórolnunk kell bármilyen szempontból, ezeken tehetjük meg leginkább. Ide tartozik az edzőruházat, a védőfelszerelés és a táplálékkiegészítők végtelen tárháza. Nem elhanyagolható szegmens egyik sem és bár nagyon okos és praktikus  összeáállításokat készíthetünk belőlük, mégsem mindegy, mit, miért és mivel húzunk magunkra, vagy épp fogyasztunk.

A fent említettek már eddig is egy szigorú, fegyelmezett életvitelt határoltak be, nem véletlen a szólás-mondás, mely szerint a testépítés nem egy sport, hanem egy 0-24-ben működő életmód. Holott még csak azt soroltam, mi szükséges a sikerekhez, azt nem is említettem, mi mindentől erősen ajánlott elbúcsúzni: éjszakázás, alkohol, cigaretta, cukor, liszt, mértéktelen bulik…

Érdekel még a testépítés és a fitnesz világa? Ugye semmi nem tántorít el? Mert még csak most jön a lényeg. 😉

Tóth Szandi

Tóth Szandi

Tóth Szandi vagyok, 23 éves, a dunaújvárosi Decathlon csapat tagja, a vasak megszállottja. 20 éves voltam, amikor eldöntöttem két dolgot:... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​